Friday, August 10, 2012

LAWAK SANTAI


JAM TANGAN

Seorang pemuda sedang dalam perjalanannya kembali ke Kuala Lumpur dengan
menaiki keretapi Mel-malam. Antara penumpang yang ramai ada seorang tua
yang duduk disebelahya.

Setelah lama berdiam diri, sambil menguap si pemuda bertanya kepada orang
tua tersebut, " Pakcik, pukul berapa sekarang?"
Sebuah pertanyaan yang biasa, yang kadangkala kita tujukan kepada
sesiapapun kan?
Dan selalunya kita akan mendapat jawapan. Namun kali ini sungguh diluar
dugaan, orang tua tadi berdiam diri sahaja.

Mungkin orang tua ini kurang pendengaran, berkata pemuda tersebut. Dia
mengulanginya sampai 3 kali. Namun orang tua itu tetap berdiam diri tanpa
sebarang riak dari wajahnya.

Pemuda tersebut mencuit orang tua tersebut dan berkata, Saya hairan mengapa
pakcik tidak menjawap pertanyaan saya? Salahkah saya bertanya?

Orang tua itu menoleh sambil berkata, "Bukannya saya tidak mahu menjawap,
tapi nanti kalau saya jawap, kita pasti akan bersoal jawap mengenai soal
ini soal itu, dan akhirnya kita akan bertambah mesra."
Si pemuda termangu mendengar ceramah orang tua itu.
Terus dia bertanya lagi, "Lalu apa salahnya kalau kita menjadi lebih
mesra?"
Orang tua itu berkata lagi, "Apabila kita bertambah mesra ketika anak gadis
dan isetri saya menjemput saya di Kuala Lumpur, nanti kita akan turun
sama-sama. Dan saya pasti mengenalkan mereka kepada kamu."
Si pemuda itu tambah bingung dan tidak tentu arah. "Kemudian?" tanyanya
lagi.
"Isteri saya orangnya baik sekali kepada semua orang, takut nanti dia
mempelawa anda ke rumah. Nanti kamu akan mandi dan berehat di rumah saya, dan juga akan kami jamu di rumah saya. Setelah itu kamu boleh menjadi rapat dengan anak gadis saya dan kamu akan menjadi teman lelaki anak saya.
Lama-lama kamu akan menjadi menantu saya," katanya lagi.
 
Si pemuda yang tadi sudah bingung sekarang semakin bingung.
Terus dia bertanya, "Pakcik, apakah hubungannya semua ini dengan pertanyaan
saya yang pertama? 

Sambil berdiri orang tua tersebut menjawap dengan lantang, "Masalahnya?,
SAYA TIDAK MAHU MEMPUNYAI MENANTU SEPERTI KAMU. JAM TANGAN PONG TAKDERRR


No comments:

Post a Comment

BACKPACKER TRIP 2011 (Thailand)