Wednesday, December 9, 2009

AKU, CUTI DAN BERKHATAN

Tradisi berkhatan secara tradisional telah lama dilupakan. Namun masih ada segelintir masyarakat Melayu yang tetap bertahan dengan cara tradisional (cara orang2 tua dahulu kala). Bila ditanya pada mereka kenapa masih memilih cara lama ini, terlalu banyak jawapannya. Terdapat berbagai latar belakang pendidikan dan sosio ekonomi masyarakat yang masih 'berbangga' dengan tradisi berkhatan tradisional ini. yang pernah aku jumpa sendiri antaranya petani, orang2 tua kampung, doktor, kakitangan kerajaan, ahli dewan undangan negeri dan banyak lagi. Antara alasan mereka menyerahkan 'anak' mereka pada Tok Mudim kampung ialah:

1. "cucuk ubat kebas kat tempat paling sensitif, takut tak sempat tua dah lemah"
2. "pak cik dah lebih 60 tahun umur, benda tu dok elok lagi... Tok Mudim sepuh la kot"
3. "Tang kita nak power, pasai pa anak kita nak kena cucuk bagi lemah pulak"
4. " anak ooi, Pak Teh mengubat orang jantan lemah ni, rata2 depa yang tak pakai tok mudim la"
5. "saya belajar tinggi, tapi bab khatan tobat saya tak mau bagi anak saya kena cucuk tang tu"
6. "buat apa lawa2 berjahit kalau esok2 tak sempat 40 tahun umur dah 'tak larat'... sian bini"
7. "Buat kat 'depa' memang budak tak sakit, depa cucuk tapi kita juga menyesal kemudian hari buat pilihan tak tepat untuk anak kita. kesian kat menantu"

Ini antara kata2 masyarakat yang aku jumpa, yang korang jumpa aku tak tahu la pulak.. Tapi apa pun ceritanya, baik secara tradisional atau moden tetap ada pro dan kontranya. terpulang kepada cara pemikiran, pendedahan dan keinginan seseorang itu sendiri.. anda bagaimana? huhuuu

Di bawah ini ada aku masukkan beberapa gambar sessi berkhatan cara Tok Mudim kampung yang aku sempat tengok sendiri.. Banyak faedahnya rapat dengan tok mudim ni, heheee

1.
Pembukaan 2009 (Kampung Sg. Buluh, Mahang, Kedah)

2. Taman Juta, Kamunting, Taiping

Dah habis sakit, dapat ler seronok la pula

3.
Pancutan Bomba (Rasau, Slim River)



4.
Masjid Trolak Selatan

Ini antara beberapa gambar yang sempat saya ambil. Alhamdulillah, lebih 10 tempat yang kami dapat buat cara tradisional tahun ini melibatkan lebih 100 orang kanak-kanak berumur 5 - 12 tahun.. Semoga Allah memanjangkan lagi ilmu Berkhatan cara tradisional ini kepada generasi demi generasi akan datang. Sekurang-kurangnya sempat untuk anak aku nanti2 pun seribu syukur dah....



No comments:

Post a Comment

BACKPACKER TRIP 2011 (Thailand)