Tuesday, December 8, 2009

AKU, CUTI, DAN MAKAN.....

Hampir sebulan cuti sekolah berlalu, baru 4 tempat makan 'terbest' yang dapat aku pergi.. Kempunan gak turun Penang baru2 ni tak sempat jamah makanan 'terfavoirite' aku iaitu Nasi Kandar Beratur (bersebelahan dengan Masjid Kapitan Keling), Laksa Janggus (Pulau Betong, Balik Pulau), dan Nasi Goreng Ayam 'Jawa Stail' kat area USM. Tapi apa pun aku tetap bersyukur berkesempatan menjamah beberapa jenis makanan yang teristimewa dalam jenisnya...

1. Nasi Ampera Lamunan Ombak (Padang)
Mantap beb masakan diorang, terasa rempah ratus dan lemaknya..



2. Sate Kajang Haji Samuri
dah tertera li loh mahfuh bahawa pada tanggal 21 dis 2009 jam 8pm rezkiku di restoran sate haji samuri, di belanja pila tu. Alhamdulillah. Moga2 dimurahkan rezki dan dipanjangkan umur Bro Mat ni..



Terima kasih Bro Mat (Ulu Langat) yang sudi menjemput saudaramu dari Sungkai lagi, bawa melawat saudara2 yang lain dan langsung belanja sate.. moga Allah murahkan rezkimu, Amin..

3. Pisang Panggang Lenyek

Pisang panggang ni dah jadi kewajipan aku dan kengkawan bila berkunjung ke Ranah Minang ni. Pisang ini dipanggang, lenyek, sapu coklat, butter n makan...



4. Nasi Lemak Pokok Asam, Jln Tupai, Taiping

Kedai ni bukanya pagi je, kalau korang nak merasa kenalah datang sebelum kul 11am. Kalau musim cuti korang isilah perut dulu kat rumah sebelum datang, sebabnya nak beratur dan tunggu turn lambat la dek ramainya orang. nk dapat meja pun kena tunggu lama.



5. Nasi Padang (Restoran Nasi Padang Simpang tiga)
Terletak di Greentown Nova, Ipoh. Walaupun tak lama lagi aku akan terbang ke negeri asal nasi padang ini di Padang, Sumatera Barat, tapi ketagih punya pasal, makan dulu ler yang dok depan mata..


sedap wooo makan nasi beras Solok, daging dendeng sama ayam bumbu.. peeerghhh

6. Kuetiaw Doli...

Terletak di Jalan Tupai, Taiping.. Memang dah jadi rutin aku makan kat sini sebulan dua tiga kali, huhuuu


Ini kuetiaw kedua terbaik dalam dunia yang pernah aku jumpa, yang pertama 'kuetiaw lambat' kat Kangar, Perlis.. Sok2 leh pergi kot jumpa sahabat kat sana...


7. Mee Banjir Udang Mak Teh
Terletak di Matang, Taiping ( jalan nak ke Port Weld)




Ni ler mee udangnyer.. menurut sahabat aku mat Suzaini "Abis mie dulu, udang belambak lagi".. mee udang kat sini ada 2 kategori iaitu udang laut (RM10 & RM12) manakala udang kolam (RM6 & RM8)... Aku dah makan tadi, korang tak nak ker......


8. Gulai/ kari Ikan Sembilang
Banyak restoran yang jual gulai sembilang ni, tapi yang 'terspesial' hanya satu iaitu di Kuala Kurau, Perak. Terletak bersebelahan dengan Persatuan Nelayan..


Sedap beb, makan ikan sembilang fresh dengan gulai berasap.. perghhh

9. Pulut Nyior/ Kelapa
Sedap gak dapat lepak2 kat pasar Kepayang, Terengganu.. Pulut ni dikepal dan dimakan bersama dengan isi kelapa. sempoi beb.. Kalau korang ada rezki ke Perlis pulak, jangan lupa makan Pulut Ayam Panggang (Padang besar) dan Pulut Mempelam Harum Manis.. paling special stakat ni yang aku makan Pulut mempelam harum manis laaaa.. kalau korang pun special baru leh dapat laa, huhuuuu


10. Nasi Dagang (Pasar Kepayang, Terengganu)
Mantap beb leh makan nasi Dagang ikan tongkol ni, 3 bungkus pun tak cukup. tapi skarang leh makan setakat sebungkus jek, perut dah semakin mengecil.. heheee



11. Kepala Keropok (Kilang Keropok sungai Derhaka, Kuala Terengganu)
Seumur hidup aku, entah berapa ribu kali dah aku makan keropok keping ni, tp ni lah first time aku dapat peluang dapat tahu n makan kepala keropok.. sedap bahhh


12. Masakan mak cikgu Anuar (tech Media)

Adus adik kakak, sedap ya aampun.. Patut la dia 'sihat' ja, rupa2nya sedap mak dia masak taraf2 restoran 6 bintang.. mak aku masak sedap gak, tapi sejak mak dah tak ada ni, tangki kat perut aku ni semakin mengecut.. nasib la zam oooiii..

13. Bika Nyior/ Kelapa

Bika ni anuar beli dari mak Long yang jual kuih, keropok kat kg. sg. derhaka, Kuala Terengganu.. bukan main special benda ni rupanya.. Perut aku dah sarat pun aku leh balun lagi..

No comments:

Post a Comment

BACKPACKER TRIP 2011 (Thailand)