Monday, December 28, 2009

AKU, CUTI DAN RANAH MINANG (BUKITTINGGI)

sekian kalinya aku jejakkan kakiku di ranah minang yang kaya dengan adat istiadat. Bersyukur aku selamat dalam kejadian gempa tanggal 23hb dis 2009 yang lalu. mungkin kejadian itu sedikit sebanyak dapat menginsafkan diri ini insyaAllah.. Perjalanan kali memberikan aku pelbagai pengalaman baru, antaranya bertemu teman baru, makanan terbaik, melawat ke kampung2 pedalaman, melihat dan membeli senjata (pisau) di pusat pembuatannya di desa dan lain2 lagi. insyaAllah suatu hari nanti jika dpanjangkan umur dan dimurahkan rezki aku akan berkunjung lagi di bumi adat, ranah minang ini.

1. Lobang Jepang
peninggalan jepun. terletak 200m dari Jam Gadang Bukittinggi..





2. Tugu Bung Hatta
Proklamator Bung hatta salah seorang pejuang kemerdekaan Indonesia. Berasal dari Ranah Minang. Tugu ini terletak hanya 50m dari Jam Gadang...

3. Jam Gadang
Merupakan mercu tanda bukittinggi. Semua hotel besar, kompleks dan gerai membeli belah terletak di sekeliling jam ini.. Jam Ini adalah peninggalan Belanda. Kawasan sekitar jam ini hidup siang dan malam..
3. Melawat desa Sungai Puar
Di desa ini sempat bertemu dan beramah mesra dengan penduduknya. Selain itu dapat melawat sekitar kawasan persabungan ayam dan bengkel pembikinan senjata seperti pisau, pedang, keris dan lain2 lagi..



4. Kawasan Kebun Binatang dan Jambatan Limpapeh
Di sini juga terdapat Kota Fort De Cork, Rumah gadang (Muzium Ranah Minang), taman haiwan dan lain2 lagi. Jauhnya dari Jam Gadang Sekitar 1km




5. Gerai menjual senjata
Terdapat pelbagai jenis senjata dijual di sini. Terletak agak ke belakang Pasar Atas.. Agak sukar mencari gerai2 ini walaupun ditanya pada penduduk setempat. Aku pun sebab dah jadi tempat wajib bila ke sini. Itupun puas berpusing2 baru jumpa...


5. Wall Climbing
Kat sini benda ni diorang main2 jer. mksud aku, wall ni tak kira umur, masa dan peralatan, main belasah je.. kat sini penuh dengan 'tatasusilanya'..
6. Kedai membeli- belah
Tempat ni terkenal sebagai syurga membeli belah bagi kaum hawa. tak percaya, bawalah bini korang ke sini, comfirm rabak poket. Aku dah sangat percaya... sebab dah 2 kali aku bawa bini aku ke sini..


7. Nasi Padang (AMPERA)
Bagi aku, ini yang terspecial. buktinya, datang dengan 67kg tetapi pulang dengan 70kg.. hebat tak muntah kedarah aku 4 hari kat sini..


8. Pedati Nusantara
Pesta daerah sesumatera ini diadakan setahun sekali. Menggabungkan kesenian, komoditi dan lain2. Bertuah benar aku yang mencintai seni dan tarian ini dapat peluang keemasan bersama penduduk2 padang menghadiri pesta ini. Perkara yang aku paling bertuah adalah dapat menonton tarian SI Gali-Gali yang original oleh penari2 istana presiden yang juga johan tarian indonesia 5 tahun berturut2. Selain itu dapat menonton tarian2 lain dipersembahkan oleh2 penari2 profesional dan amatur. Tarian oleh penari profesional waktu malam manakala oleh penari sekolah menengah (SMA) pada waktu petang.. best wooook


8. Museum Perjuangan
Merupakan tempat yang sesuai bagi mereka yang cintakan sejarah perjuangan rakyat menentang penjajah..
9. Ngarai Sianok dan Panorama
tempat yang sesuai untuk membeli belah dan bermanja2 dengan pasangan anda.. datang ler, cantik pemandangannya.
10. Makanan Pelik2
Kalau korang macam aku, meh sini rasa makanan yang pelik2. antaranya teh telor itik dan lain2 lagi.. sedap, memang sedap..
11. Pengalaman gempa bumi
di hotel inilah ketika sarapan di tingkat bawah tanah aku digegarkan oleh gempa berskala 6.1.. cuak juga bang kena gempa ni. Terima kasih Hotel Benteng di atas layanan mesra anda semua...


12. Naik bendi (kereta kuda) pusing kota
Seronok juga dapat peluang ronda2 kota raya naik kereta kuda, dapat melapangkan fikiran selain mengeratkan kasih suami isteri..

BUKITTINGGI.. SEMOGA BERJUMPA LAGI DI LAIN MASA.....

No comments:

Post a Comment

BACKPACKER TRIP 2011 (Thailand)